Powered By Blogger

Sunday, October 10, 2010

1. Info Memulakan Perniagaan


Salam 1 Malaysia

Bagaimana hendak memulakan perniagaan. Mungkin ada dikalangan anda sudah biasa dengan dunia perniagaan, dan mungkin ada juga dikalangan anda tidak tahu bagaimana hendak memulakan perniagaan.


Di sini saya ada sediakan serba sedikit pengalaman saya dalam dunia perniagaan.
Walau bagaimanapun, mula-mula kita perlu ketahui macam mana hendak buka perniagaan.

Langkah 1

1.1 Perkara yang paling utama ialah merancang perniagaan anda. Apa yang hendak anda jual kepada pelanggan atau memberi perkhidmatan yang terbaik kepada pengguna.

1.2 Setelah merancang perniagaan anda. Perkara yang berikutnya ialah Lokasi perniagaan anda. Lokasi merupakan aset yang paling penting dalam merancang perniagaan.

Langkah 2

2.1 Setelah anda merangcang dan menetapkan lokasi tempat yang anda ingin mulakan perniagaan. Anda hendaklah membuat kira-kira (modal yang diperlukan) untuk memulakan perniagaan.

2.2 Jika modal yang diperlukan sudah dikenal pasti, Yang berikutnya ialah merangcang jenis perniagaan, sama ada dalam bentuk perkongsian atau persendirian.

2.3 Jika anda tidak mempunyai modal yang mencukupi, anda disarankan mendapatkan bantuan kewangan dari ahli keluarga terlebih dahulu. Jika tiada, minta bantuan rakan-rakan anda yang difikirkan boleh membantu.

2.4 Jika sumber kewangan bukan dari anda sendiri, cuba berbincang dengan orang yang membantu kewangan anda sama ada mereka ingin turut serta dalam dunia perniagaan anda atau anda sendiri yang fikirkan yang terbaik untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Sila Layari Daftar Peniagaan Untuk Info Yang Seterusnya

No comments: